aşırı disiplinsiz işler


çağdaş mimarlığın kodları 4 / yeryüzü halleri

"yeryüzü halleri" temasıyla yürütülen stüdyonun ilk bölümü, 6 kıtanın sahip olduğu yeryüzü hallerini araştırmak, anlamak/anlamlandırmak ve yeniden üretmek için yerleştirme çalışmalarına ayrılır. 6 kıtayı çalışmak üzere öğrenciler 6 tasarım ekibine ayrılır. Her grup  ele aldığı kıtayı, o kıtanın yeryüzü hallerini var eden doğal, sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik vb. koşullar bağlamında değerlendirir ve ürettiği tartışmaya ilişkin  imge oluşturan  yerleştirmeler inşa eder. konu üzerine disiplinler ötesinde bir açılım sağlayan bu bölümde, öğrenciler çeşitli düşünme ve yapma biçimlerini deneyerek/deneyimleyerek bir yandan düşüncelerini materyalleştirmenin farklı yollarını keşfederken, diğer yandan da farklı disiplinlerin sağladığı düşünme ve yapma biçimlerini kullanarak konuya dair içeriği katmanlandırır.






Stüdyonun "kent halleri” teması bağlamındaki ilk bölümü pandemi nedeniyle sanal eğitim ortama uygun olarak yeniden kurgulanmıştır. Uzaktan eğitim şeklinde yürütülen bu bölümde, zoom uygulamasına arka plan oluşturacak bir kent kurgusunun inşası tasarım problemi olarak verilmiştir. 6-7 kişilik altı tasarım ekibine ayrılan öğrenciler, kentleri farklı kavramsal içerikler doğrultusunda tartışmış, arka plan olarak çalışan dijital kent simülasyonları üretmişlerdir. 




Stüdyonun "beden ve mekan halleri” teması bağlamındaki ilk bölümü pandemi nedeniyle sanal eğitim ortama uygun olarak yeniden kurgulanmıştır. Uzaktan eğitim şeklinde yürütülen bu bölümde, bedeni eylemsel süreklilikler içinde kavramak ve onu mekânsal uzanımları bağlamında tartışmak üzere işler üretilmiştir. 9-10 kişilik 8 tasarım ekibine ayrılan öğrenciler, bireysel olarak ürettikleri işleri birbiri ile etkileşim halinde yürütüp, ilişkilendirerek ekip işlerini oluşturmuştur. Farklı eylem temaları bağlamında bedenin hareketlerini inceleyen tasarım ekipleri, sürecin başında analog ve dijital modeller ile bedeni tanımaya odaklanan işler üretmiştir. Her bir öğrenci kendi beden karakteristiğine uygun olarak, kendi beden ölçüleri ile modeller oluşturmuştur. Sonrasında hareket pozları, bu pozlar arasındaki geçişler ve pozları var eden bedensel unsurlar araştırılmıştır.  Eylemin hareket formlarını görünür kılan çeşitli topolojik harita çıkarma yöntemlerini kullanarak, bedenin oluşturduğu mekânsal örüntüler üzerine çalışılmıştır. Bunun sonucunda, her tasarım ekibi kendi içinde belirli analiz ve ilişkilendirme yöntemleri uygulayarak, hem bireysel hem kolektif şekilde bedensel hareket diagramları üreterek, ele aldığı eylem temasına ilişkin tartışmasını kurmuştur. 


çalışmalarla ilgili ayrıntılı bilgi için tıklayınız.



Stüdyonun “temaşa” teması bağlamındaki ilk bölümü, temayı farklı kavramsal içerikler üzerinden tartışır. Üretilen işler, oyuncul mekânsal kurgular yoluyla bir “şenlik” kurmakta ve edilgen olmayan bir seyir hali içinde mekanı deney(im)lemeyi önerir. Performansa dayalı olarak tasarlanan kurgular, fiziki eğitim ortamını dönüştürerek, tüm öğrencileri ve eğitimcileri eğitim mekanını yeniden birlikte kurmaya davet eder.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder